دیدگاه تحلیلگران درباره GDDR6X و LPDDR5X و استانداردهای دیگر

دیدگاه تحلیلگران درباره GDDR6X و LPDDR5X و استانداردهای دیگر

در آینده نزدیک شاهد GDDR6X و LPDDR5X در کنار سایر استانداردهای حافظه ی کامپیوتر خواهیم بود.بدین ترتیب، کار انتقال صنعت کامپیوتر به استانداردهای جدید آغاز شده است.


در اوایل سال جاری میلادی، JEDEC اقدام با انتشار مشخصات نهایی DDR5 کرد و با این کار نشان داد که زمان انتقال صنعت به استانداردهای جدید،آغاز شده است. براساس اعلام کارشناسان  TrendForce، این انتقال در طول چند سال اتفاق خواهد افتاد.

در حالی که قرار است نخستین پلتفرم های سرور پشتیبانی کننده از DDR5 در اواخر سال 2021 وارد بازار شود، باید دید چگونه این فناوری می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن، راه خود را برای ورود به کامپیوترهای شخصی باز کند. در همین حال،GDDR5 و LPDDR5 قرار است مدتی در بازار باقی بمانند، چرا که هنوز استانداردهای بعدی (GDDR6X و LPDDR5X) مورد پذیرش قرار نگرفته اند

.

کامپیوتر شخصی و سرور؛ DDR5 برای ظرفیت و سرعت 

مشخصات DDR5 SDRAM با اهداف متعددی گسترش پیدا کرد؛ اما هدف اصلی آن را می توان مقیاس پذیری دانست.

از یک طرف،سرانجام سرورها از ماژول حافظه تا ظرفیت ترابایت بهره مند خواهند شد؛ یعنی یک پردازنده مرکزی با سرور مجهز به هست کانال حافظه و پشتیبانی از دو ماژول در هر کانال که می تواند با 32 ترابایت حافظه DDR5 جفت شود؛ چنین ظرفیت هایی به استاندارد اجازه می دهد مدت زمان طولانی دربازار باقی بماند.از طرف دیگر، استاندارد نرخ انتقال داده را تا 6400 مگاترنسفر بر ثانیه توصیف می کند. سازندگان DRAM در گذشته توانایی فیزیکی دستگاه های حافظه خود را برای کار تا نرخ 8400 مگاترنسفر بر ثانیه نشان داده اند؛ اما این نرخ های قابل قبول هم از سوی تولیدکنندگان کامپیوتر شخصی و هم از سوی کاربران، مورد استقبال گرم قرار خواهد گرفت.DDR5 در کنار افزایش سرعت، می تواند برای بهبود کارایی حقیقی نوع جدید حافظه، روش های مختلفی ارائه دهد.

حافظه گرافیکی ؛ GDDR6 آمده است تا باقی بماند

GDDR5 از اواخر سال 2007 در حال ارائه کارت گرافیک بوده است و حتی در حال حاضر برای برخی از محصولات سطح ابتدایی استفاده می شوند. در نقطه مقابل، تنها محصولات بازار که از GDDR5X استفاده می کردند پردازنده های گرافیکی پاسکال انویدیا بودند.کارشناسان TrendForce بر این باورند که GDDR6 در مقایسه با GDDR5X، عملکرد موفق تری دارد. از آن جایی که GDDR6 توسط جدیدترین کنسول های بازی مایکروسافت و سونی هم استفاده می شود،آمادگی دارد تا سال های طولانی محبوبیت خود را حفظ کند.

ناظران بازار انتظار ندارند GDDR6X که توسط کار گرافیک  Nvidia GeForce RTX 3080 و RTX 3080 استفاده می شود، به یک نوع گسترده DRAM تبدیل شود. حداقل دو دلیل برای آن وجود دارد؛ اولا GDDR6X در حال حاضر استاندارد JEDEC نیست.دوما GDDR6X از سیگنالینک مدولاسیون دامنه پالس سطح چهار(PAM4)  استفاده می کند که اجزای آن در سطح کنترل،گران هستند و این در حالی است که مزایای ارائه شده توسط GDDR6X در برابر GDDR6، مناسب تر است.در همین حال، میکرون در استفاده از PAM4 یا حتی PAM8 برای پیشرفت DRAM،ج جدی است. انواع حافظه های HBM برای استفاده در کامپیوتر شخصی، گران هستند و پیش بینی می شود در سال های آینده قیمت بالایی داشته باشند.بنابراین قرار نیست HBM به صورت گسترده برای این برنامه ها استفاده شود؛ اما به صورت طبیعی برای محاسبات پردازنده گرافیکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به طور خلاصه،تحلیل گران TrendForce بر این باورند که GDDR6 درسال 2021، 90درصد بازار DRAM گرافیک را کنترل خواهد کرد و می توان آن را نتیجه ای فوق العاده برای یک استاندارد DRAM به حساب آورد که سال آینده وارد چهارمین سال خود خواهد شد.

حافظه موبایل؛ رقابت LPDDR5 و LPRDDR5X در حافظه های موبایل
مشخصات LPDDR5 توسط JEDEC در فوریه سال 2019، منتشر شد؛ اما اکنون فقط کوالکام و سامسونگ موبایل، سیستم روی تراشه های پشتیبانی کننده LPDDR5 را معرفی کرده اند. در مقابل پلتفرم های تلفن همراه پل و مدیاتک، کماکان به حافظه LPDDR4 و LPDDR4X وابسته هستند و به همین علت انتظار می رود نفوذ LPDDR5 در سال جاری، 12 درصد باشد.

جمع بندی

سه نوع حافظه جدید وجود دارد؛ LPDDR5 ،GDDR6X ،DDR5 اشاره کرد. این سه نوع حافظه برای انواع برنامه ها کاربرد دارند.

این مسئله که DDR5 به عنوان استاندارد بعدی برای کامپیوتر شخصی و سرور مورد استفاده قرار می گیرد، تضمین شده است؛ اما برای تسلط روی بازار، قطعا نیاز به گذشت زمان است.در همین حال، مقیاس پذیری DDR5 هم از نظر عملکرد و هم از نظر تراکم، فناوری جدید حافظه را قادر می سازد دوام بسیار طولانی تری داشته باشد.در مقابل باید دید GDDR6X در طولانی مدت تا چه اندازه موفق خواهد بود؛ زیرا هنوز باید تمام مزیت های سیگنالینگ PAM4 را به DRAM نشان دهد. استفاده از GDDR6 در کنسول بازی و کارت گرافیک سطح ابتدایی، قطعا هزینه های DRAM را کاهش می دهد.در حال حاضر LPDDR4X و LPDDR4 کماکان روی بازار تسلط دارند و حداقل برای چند سال دیگر شرایط بدین ترتیب خواهد بود. LPDDR5 ارزان تر از گذشته و دارای مزایای بیشتری نسبت به LPDDR4X است؛ بنابراین سال آینده با معرفی پردازنده های جدید مدیاتک، تعداد تراشه هایی که از LPDDR5 پشتیبانی می کنند افزایش خواهد یافت.
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)