هارد اکسترنال بهتر است یا فلش مموری؟

هارد اکسترنال بهتر است یا فلش مموری؟
هارد اکسترنال بهتر است یا فلش مموری؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وسیله های دیجیتال بسیاری از امور افراد تبدیل به فایل ها و تصاویر متنی و شده است، در نتیجه نیاز زیادی به حافظه های ذخیره سازی می باشد. در این میان از معمول ترین حافظه ها می توان به هارد اکسترنال و فلش مموری اشاره کرد که می توان از آن ها برای ذخیره سازی تصاویر، ویدئوها و فایل های نوشتاری خود استفاده نمود. و فایل هایی که در این حافظه ها ذخیره می شوند از اهمیت بالایی برخوردارند.

حجم ذخیره اطلاعات

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که به هنگام خرید هارد اکسترنال و فلش مموری باید توجه داشت، میزان حجم ذخیره سازی آن ها می باشد. اگر اطلاعات زیادی ندارید یک فلش مموری ۶۴ گیگابایتی برای حفظ اطلاعاتتان کافی می باشد و می توانید همه اطلاعات خود را در آن ذخیره سازی کنید اما در صورتی که اطلاعاتتان زیاد باشد می بایست حتما از یک هارد اکسترنال برای ذخیره آن ها استفاده نمایید.
هاردهای اکسترنال در حجم های ۱، ۲، ۴ و ۸ ترابایت عرضه می شوند ولی هاردهایی با ظرفیت ۲۰ ترابایت نیز وجود دارد. معمولا هاردهای ۱ ترابایتی بیشترین میزان فروش را دارند. البته فلش مموری‌ هایی با حجم‌ های ۱ و ۲ ترابایت هم عرضه شده‌ اند که از قیمت فوق العاده بالایی نیز برخوردارند. به عنوان مثال فلش مموری ۱ ترابایتی کینگستون حدود ۷۲۶ دلار قیمت دارد و همچنین نسخه ۲ ترابایتی از همین برند ۱۳۷۲ دلار قیمت گذاری شده .

قابلیت حمل

یکی از فاکتورهای مهمی که نه تنها به هنگام خرید حافظه، بلکه در زمان خرید انواع کالاهای دیجیتال همانند گوشی و لپ تاپ هم اهمیت دارد ، امکان حمل آن ها می باشد. هارد های اکسترنال اندازه‌ ای بزرگ‌ تر از گوشی های هوشمند دارند و وزن آن نیز چند برابر می باشد ولی فلش مموری‌ در ابعاد بسیار کوچک، به طور مثال از یک بند انگشت تا به اندازه یک انگشت تولید و عرضه می‌ شوند. در نتیجه اگر به یک حافظه قابل حمل نیاز دارید ، فلش مموری انتخاب مناسب تری برای خرید خواهد بود .

تفاوت اتصال

برای اتصال فلش مموری ها ها باید از پورت های Usb استفاده شود در حالی که برای اتصال هارد دیسک ها از sata استفاده می شود. فلش مموری ها را با نام کول دیسک نیز می خوانند. هنگام استفاده از فلش مموری ها احتمال داغ شدن بسیار کم است و نیازی به سرد کردن آن نیست در حالیکه در استفاده از هارد دیسک ها این مورد امکان پذیر خواهد بود.

سرعت فلش مموری و هارد اکسترنال

سرعت نیز یکی دیگر از پارامترهای مهم هنگام انتخاب فلش مموری و هارد اکسترنال می باشد. به طور کلی اگر قصد مقایسه‌ میان سرعت فلش مموری و هارد اکسترنال داشته باشیم باید بگوییم که فلش مموری با فاصله ی بسیار زیادی برتر از هارد اکسترنال می باشد. سخت افزار هارد اکسترنال از یک موتور مکانیکی و یک هد تشکیل شده و داده‌ها بر روی دیسک قرار می‌ گیرند که حین چرخش هارد، هد می تواند داده‌ها را فراخوانی کند اما همین چرخش سرعت فراخوانی اطلاعات از هارد را به شدت کاهش می دهد.ولی فلش مموری چنین مشکلی را ندارد، به همین دلیل از سرعت بالاتری نسبت به هارد اکسترنال برخوردار است. اگر در طول روز به دفعات اطلاعاتی را جا به جا میکنید و سرعت بالا یکی از فاکتورهای مهم برای شما می باشد، بهتر است یک فلش مموری تهیه نمایید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.