گوگل با اندروید ۱۴ روی امنیت تمرکز دارد

گوگل با اندروید ۱۴ روی امنیت تمرکز دارد

گوگل به تازگی در یک پست از جزئیات اقدامات امنیتی جدیدی که برای اندروید ۱۴ در نظر گرفته است تا از کاربران در برابر حملاتی که از طریق شبکه‌ی تلفن همراه رخ می‌دهد محافظت کند، توضیحاتی داده است. سیستم عامل جدید گوگل به کاربران امکان کنترل بیشتری در هنگام استفاده از شبکه‌‌ی 2G و سایر اتصالات مختلف را می‌دهد. هکر‌ها با استفاده از حفره‌ی امنیتی موجود در شبکه‌‌ی 2G دستگاه‌های اندرویدی می‌توانند به اطلاعات ترافیک صوتی و پیامک‌ها‌ی کاربران دسترسی داشته و از آن‌ها سوء استفاده کنند.

شبکه های 2G چندین خطر برای دستگاه‌های اندرویدی به همراه دارند و می توانند کاربران را در معرض حملات Persona-in-the-Middle قرار دهند. در این نوع از حملات، هکر بدون اینکه کاربر متوجه شود، می‌تواند اطلاعاتی که کاربر در هنگام تماس صوتی یا با پیامک رد و بدل می‌کند را رمزگشایی کند و به آن دسترسی داشته باشد. در حالی که اکثر اپراتورهای بزرگ ایالات متحده شبکه های 2G را در این کشور خاموش کرده‌اند، همه‌ی گوشی‌های هوشمند موجود در بازار هنوز هم از شبکه‌ی 2G پشتیبانی می کنند. گوشی و تبلت‌ شما معمولاً وقتی که هیچ شبکه‌ی دیگری در دسترس نباشد، به طور خودکار به شبکه‌‌ی 2G متصل می شود. با این حال، همانطور که گوگل اشاره می کند، این موضوع می تواند به هکر‌ها کمک کند تا به اطلاعات کاربر دسترسی داشته باشند.

برای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ی امنیتی و به دلیل خطرات ناشی از استفاده از شبکه‌‌ 2G، اندروید ۱۴ به مشتریان سازمانی و سازمان‌های دولتی که دستگاه‌های اندرویدی با سرویس Android Enterprise را در اختیار دارند این امکان را می‌دهد که قابلیت اتصال به شبکه‌ی 2G را در دستگاه‌های خود محدود کنند.

گوگل برای اولین بار این ویژگی را با اندروید ۱۲ به کاربران غیر سازمانی اندروید معرفی کرد. گوگل Pixel 6 اولین گوشی‌ای بود که به کاربران اجازه می داد شبکه‌ی 2G را در سطح مودم به صورت دستی غیرفعال کنند. از آن زمان، این ویژگی برای همه دستگاه‌های اندرویدی که با آخرین نسخه‌ی سخت‌افزار رادیویی مورد نیاز مطابقت دارند، عرضه شده است.

اندروید 14 همچنین برای مکالمات صوتی و پیامک‌ها امکان رمزنگاری را به ارمغان خواهد آورد. به عقیده‌ی گوگل، شبکه های تلفن همراه اغلب نمی توانند ترافیک صوتی و پیامکی را رمزگذاری کنند و در نتیجه نمی‌توان از محرمانه بودن مکالمات اطمینان حاصل کرد. این شرکت خاطرنشان می‌کند که پیامک‌ها یا تماس‌هایی که اغلب برای کار‌های تجاری مثل ارسال رمز یکبار مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند ترافیک مصرفی کاربر را افشا کنند. گوگل اعلام کرده است که در اندروید ۱۴ یک گزینه در اختیار کاربر قرار خواهد داد که غیرفعال کردن پشتیبانی از اتصالات بدون رمزنگاری در سطح مودم را ممکن می‌کند. این موضوع بدین معنی است که اکنون در صورت تمایل می توانید فقط از اتصالات رمزگذاری شده استفاده کنید. گوگل معتقد است که این قابلیت حریم خصوصی کاربران را تا حد زیادی بهبود خواهد بخشید.

گوگل اعلام کرده است که انتظار دارد که این ویژگی‌های امنیتی جدید در چند سال آینده توسط شرکت‌های سازنده‌ی دیگر در دستگاه‌های بیشتری استفاده شود و در درسترس کاربران بیشتری قرار بگیرد.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)