پردازنده کرین 9000S هواوی میلیاردها دلار به کوالکام ضرر می‌زند

پردازنده کرین 9000S هواوی میلیاردها دلار به کوالکام ضرر می‌زند

تحریم‌های ایالات متحده کسب‌‌وکار موبایل هواوی را به زانو درآورد و این شرکت را از بین برترین برندها خط زد؛ اما هواوی همچنان به تولید گوشی ادامه می‌دهد. میت ۶۰ پرو که هفته‌ی گذشته رونمایی شد، پردازنده‌ی پرحاشیه‌ای دارد؛ کرین 9000S پردازنده‌ی سفارشی جدیدی است که از لیتوگرافی هفت نانومتری شرکت چینی SMIC استفاده می‌کند.

هواوی به‌هنگام رونمایی میت ۶۰ پرو به پردازنده‌ی این گوشی اشاره نکرد، اما گفت دستگاه جدیدش «قدرتمندترین میت تاریخ» است. زمان زیادی نگذشته بود که اولین گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی پردازنده‌ی میت ۶۰ پرو مطرح شد. کالبدشکافی کارشناسان در نهایت تأیید کرد که کرین 9000S مبتنی‌بر لیتوگرافی هفت نانومتری است تا دستاورد بزرگ چین رسماً تأیید شود.

کرین 9000S در زمینه‌ی قدرت پردازشی و مصرف انرژی جایگاه پایین‌تری نسبت‌به پردازنده‌ی شرکت‌های دیگر دارد، اما رونمایی این پردازنده نشان می‌دهد هواوی در حال مستقل‌‌شدن از تأمین‌کنندگان آمریکایی است. اگر هواوی امروز پردازنده‌ی هفت نانومتری دارد، بعید نیست که تا سال‌های آینده پردازنده‌های بسیار پیشرفته‌‌‌تری بسازد.

مینگ‌چی کوئو، تحلیلگر خوش‌سابقه، می‌گوید که احتمالاً پردازنده‌ی کرین 9000S به ضرر چند میلیارد دلاری کوالکام منتهی خواهد شد. کوالکام هم‌اکنون بهترین پردازنده‌ی به‌کاررفته در گوشی‌های اندرویدی را می‌سازد. برخی افشاگران می‌گویند قیمت CPU و سیستم-روی-چیپ کوالکام بیشتر از قیمت پردازنده 9000S است.

هواوی حتی پس از تحریم‌های آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان کوالکام است و سالانه ۲۳ تا ۲۵ میلیون پردازنده از این شرکت می‌خرد. گفته می‌شود حجم سفارش پردازنده‌های هواوی در سال جاری به ۴۰ تا ۴۲ میلیون واحد رسیده است.

شایعه‌ها می‌گویند هواوی از سال ۲۰۲۴ پردازنده‌های کوالکام را کنار می‌گذارد و به‌طور کامل سراغ پردازنده‌های کرین می‌رود. این اتفاق باعث افت ۵۰ تا ۶۰ میلیون واحدی فروش پردازنده‌های کوالکام می‌شود و درآمد سال ۲۰۲۴ این شرکت را به‌شدت پایین می‌آورد.

شایعه‌ها می‌گویند قیمت پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 3 به ۱۸۰ دلار می‌رسد. با فرض این‌که هواوی سفارش Snapdragon 8 Gen 3 را لغو کند، کوالکام سال آینده ۱۰٫۸ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد. البته این تخمین اصلاً دقیق نیست، چون بسیاری از پردازنده‌هایی که هواوی می‌خرد قیمت پایین‌تری دارند.

کوالکام از فصل پایانی سال جاری قصد دارد قیمت پردازنده‌هایش را رقابتی‌تر تعیین کند تا جایگاهش در بازار از دست نرود؛ اما این کار در نهایت باعث افت درآمد سالانه‌ی کوالکام خواهد شد.

هم‌زمان‌با این وضعیت، مینگ‌چی کوئو می‌گوید که مودم اختصاصی اپل در سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسد. اپل در حال حاضر مودم گوشی‌های آیفون را ازطریق کوالکام تأمین می‌کند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)