همکاری سامسونگ و تسلا در ساخت تراشه 5 نانومتری برای اتومبیل های خودران

همکاری سامسونگ و تسلا در ساخت تراشه 5 نانومتری برای اتومبیل های خودران

همکاری سامسونگ و تسلا در ساخت تراشه 5 نانومتری برای اتومبیل های خودران

تراشه 5 نانومتری محصول همکاری دو کمپانی بزرگ سامسونگ و تسلا فعلا در مرحله تحقیق و توسعه به سر برده و قرار است به وسیله فرایند مخصوص فرابنفش شدید ساخته شود.

سامسونگ قصد دارد تا رهبری بازار چیپست را به دست گیرد، و ظاهرا روز به روز به این هدف نزدیک تر میشود. از طرف دیگر، کم رنگ شدن چهره هواوی (حداقل در حال حاضر) راه سامسونگ را برای رسیدن به هدف خود هموارتر ساخته است.

طبق گزارش های متعدد، سامسونگ و تسلا قصد دارند تا با همکاری یکدیگر، تراشه هایی را برای رانندگی خودمختار به وجود آورند که از لیتوگرافی 5 نانومتری بهره میگیرد. با گسترش مداوم و افزایش کاربرد خودرو های الکتریکی و همچنین با توجه به کمبود چیپست در بازار به سبب پاندمی کرونا، غول کره ای فرصت را غنیمت دانسته و تجارت نیمه رسانای خود را به سوی صنعت اتومبیل سازی کشانده است.

گفته میشود که تراشه مشترک سامسونگ و تسلا فعلا در مرحله R&D (تحقیق و توسعه) به سر میبرد. این قطعه 5 نانومتری روی خودرو های خودمختار تسلا نصب خواهد شد. چیپست جدید با استفاده از فرایند EUV (فرابنفش شدید) 5 نانومتری ساخته میشود که در حال حاضر تنها دو کمپانی، یعنی سامسونگ و TSMC قادر به اجرای این فرایند هستند.

البته سامسونگ و تسلا پیش از این نیز با یکدیگر همکاری داشته اند. در واقع تراشه های خودران فعلی برای کامپیوتر سخت افزار 3.0 تسلا، محصولی از کمپانی سامسونگ است. اما این تراشه با استفاده از لیتوگرافی قدیمی تر 14 نانومتری ساخته شده است.

شرکت کره ای به تازگی ساختار سازمانی خود را تغییر داده و بخشی از نیروی کار خود را در واحد سیستم کمک راننده پیشرفته (ADAS) مستقر کرده است. اگر محصول همکاری سامسونگ و تسلا با موفقیت تولید و روانه بازار شود، آنگاه رقابت شدیدی بین TSMC و غول فناوری کره ای به وجود می آید. چرا که TSMC نیز در سال گذشته با معرفی تراشه 7 نانومتری وارد عرصه اتومبیل سازی شده است.
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)