کاهش درآمد، گوگل را از تغییرات اساسی در پلی‌ استور منصرف کرد

کاهش درآمد، گوگل را از تغییرات اساسی در پلی‌ استور منصرف کرد

با استناد به مدارکی که طی پرونده‌ی ضدانحصار بین گوگل و اپیک‌گیمز فاش شد، غول موتور‌ جست‌وجو در سال ۲۰۲۱ قصد داشته تا طی یک پروژه‌ی داخلی که با نام اورست شناخته می‌شد، ساختار دریافت کارمزد در پلی‌استور را کاملاً تغییر دهد؛ اما در نهایت این شرکت از ترس از دست دادن میلیارد‌ها دلار از درآمدهایش، از این تصمیم صرف‌نظر کرد.

در پروژه‌ی اورست، گوگل قرار بود به‌جای برداشتن ۱۵ تا ۳۰ درصدی از خرید‌های درون‌برنامه‌ای، از توسعه‌دهندگان مبالغی برای سرویس‌های مرتبط با انتشار برنامه‌های خود در پلی‌استور و هزینه‌هایی بیشتر برای دانلود کاربران و آپدیت‌ها طلب کند.

با‌این‌حال به گزارش بلومبرگ، گوگل تخمین زده بود که این کار به کاهش ۱ تا ۲ میلیارد دلاری درآمد از برنامه‌ها و ۶ تا ۹ میلیارد دلاری از بازی‌ها منجر خواهد شد.

در عوض، کارکنان غول فناوری پیشنهاد دادند که در ازای پرداخت درصد کمتری به گوگل، خود توسعه‌دهندگان پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای ساخته‌های خود را مدیریت کنند. هرچند این کار هم بین ۲۵۰ میلیون تا ۱٫۳ میلیارد دلار خرج روی دست گوگل می‌گذاشت.

با اینکه ترس از دست دادن چنین مبالغ هنگفتی، گوگل را از ایجاد تغییرات چشمگیر ساختاری در شیوه‌ی کسب درآمد خود از پلی‌استور باز می‌دارد؛ با تیغ قوانین ضدانحصار ایالات متحده، این شرکت چاره‌ای نداشت تا ضمن توافقی با ۵۰ ایالت، با پرداخت ۷۰۰ میلیون دلار غرامت موافقت کند.

از این ۷۰۰ میلیون دلار، ۷۰ میلیون دلار به‌عنوان جریمه و دیگر هزینه‌ها به ایالت‌ها می‌رسد و ۶۳۰ میلیون دلار باقی‌‌مانده نیز بین کاربرانی که بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۳ از پلی استور خرید کرده‌اند تقسیم می‌شود. کاربران بسته به مقدار خرید خود در این مدت، حداقل ۲ دلار به دست می‌آورند.

به علاوه، وقتی که دادگاه توافق مورد اشاره را تأیید کند، گوگل ممکن است مجبور به ایجاد تغییراتی در فروشگاه برنامه‌های اندرویدی خود شود؛ مثل فراهم کردن این امکان برای کاربران که بین پردازش پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای توسط گوگل یا یک شرکت متفرقه مشخص‌شده توسط توسعه‌دهنده، یکی را انتخاب کنند.

حدود دو هفته پیش بود که پس از کشمکشی سه‌ساله بین شرکت اپیک‌ گیمز و گوگل و اپل، دادگاه گوگل را مقصر دانست و رأی را به نفع شرکت سازنده‌ی بازی فورتنایت صادر کرد.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)