لبخند کاربران ایرانی آیفون خشکید؛ «سایدلود» iOS 17 مختص‌ به اروپا است

لبخند کاربران ایرانی آیفون خشکید؛ «سایدلود» iOS 17 مختص‌ به اروپا است

مارگ گرمن از بلومبرگ می‌گوید که کاربران گوشی آیفون در اتحادیه‌ی اورپا، از سال آینده می‌توانند برنامه‌های مدنظرشان را از منابعی غیر از استور رسمی اپل دانلود کنند.

سایدلود آیفون از نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴ به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را بدون نیاز به اپ‌استور دانلود کنند و این یعنی توسعه‌دهندگان نیازی ندارند هزینه‌های ۱۵ تا ۳۰ درصدی را به اپل پرداخت کنند.

گرمن در جدیدترین نسخه‌ی خبرنامه‌ی Power On خود اعلام کرد که اپل سیستم بسیار کنترل‌شده‌ای را معرفی خواهد کرد که به کاربران اتحادیه‌ی اروپا اجازه می‌دهد تا برنامه‌های مختلف را از منابع دیگری غیر از اپ‌استور نصب کنند.

نظر گرمن با برخی گزارش‌های اخیر در تضاد است؛ جایی‌ که گفته می‌شود قابلیت ساید‌لود ماه آینده با آپدیت iOS 17.2 از راه خواهد رسید. این گزارش به‌عنوان کد جدیدی که مربوط به سایدلود است، اشتباه گرفته می‌شود و به چهارچوب آینده‌ی سازمان‌ها برای توزیع برنامه‌ها بین کارمندان ارتباط خواهد داشت.

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا (DMA) که از نوامبر ۲۰۲۲ اجرایی شد، شرکت‌های بزرگ فناوری را ملزم می‌کند تا خدمات و پلتفرم‌هایشان را برای سایر شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان باز کنند.

DMA تأثیر زیادی بر پلتفرم‌های اپل خواهد گذاشت و ممکن است به ایجاد تغییرات عمده در اپ‌استور، سیری، فیس‌تایم و Messages منجر شود.

اپل ادعا کرده است که قابلیت سایدلود «ویژگی‌های حریم‌ خصوصی و امنیتی» کاربران آیفون را تضعیف و افراد را دربرابر بدافزارها، کلاه‌برداری‌ها، ردیابی داده‌ها و سایر مسائل آسیب‌پذیر می‌کند. اپل صرف‌نظر از موضع خود باید از DMA پیروی کند؛ درغیر‌این‌‌صورت، به‌دلیل نقض قوانین اتحادیه‌ی اروپا، باید جریمه‌هایی به‌اندازه‌ی ۲۰ درصد از درآمد جهانی خود پرداخت کند.

در گزارش دسامبر ۲۰۲۲، مارک گرمن اعلام کرد که اپل در حال بررسی اجرای الزامات امنیتی مثل تأیید اعتبار است؛ فرایندی که این شرکت به‌جای جمع‌آوری پول از فروش برنامه، از آن کسب درآمد خواهد کرد. سیستم راستی‌آزمایی اپل در مک به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌های مدنظرشان را از منابع غیر از اپ‌استور با امنیت فراوان نصب کنند.

اگر کشورهای دیگر قوانین مشابه DMA را تصویب کنند، فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص‌ ثالث برنامه‌های iOS می‌توانند فراتر از اتحادیه‌ی اروپا گسترش یابند. به‌عنوان مثال، ایالات‌ متحده در حال بررسی قوانینی است که اپل را به ارائه‌ی قابلیت سایدلود ملزم می‌کند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)