چرا بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسان نیست؟

چرا بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسان نیست؟
راحتی استفاده از هاردهای اکسترنال غیرقابل‌انکار است.

آن‌ها به ما اجازه می‌دهند که چند ترابایت از داده‌ها را هر کجا که می‌رویم با خود حمل کنیم، آن‌ها می‌توانند به‌راحتی در میان بسیاری از دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته شوند و نصب آن‌ها می‌تواند بسیار ساده باشد. به دلیل ماهیت قابل‌حمل بودن و راحتی استفاده، ما به‌دفعات زیاد با هارد اکسترنال احتیاج داریم، اما به‌ندرت به این فکر می‌افتیم که هاردهای اکسترنال، شکننده و آسیب‌پذیر هستند.

بنابر اعلام کانون بازیابی اطلاعات، اگر شما هم برای تعمیر هارد خود با مشکل مواجه هستید  پیشنهاد می‌کنیم این متن که در ارتباط بازیابی هارد اکسترنال تهیه شده را تا انتها بخوانید و از نکات آموزنده آن بهره‌مند شوید.

چند نفر از مردم می‌دانند بازیابی اطلاعات هارد چگونه است و چند نفر از این کار می‌ترسند و نمی‌دانند چه اقدامی باید انجام دهند؟ اگر از چگونگی بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آگاهی دارید، فرصت خوبی است تا از بروز یک فاجعه جلوگیری کنید و کنترل اوضاع را به دست بگیرید.

هدف این متن ، توضیح مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رایج برای هاردهای اکسترنال و موانع پیش رو برای بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال است.

قبل از انجام بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال باید چه اقداماتی انجام داد؟

قبل از اینکه سراغ اینترنت بروید و اولین ابزار بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال را که پیدا کرده و دانلود کنید، یک دقیقه دست نگه‌دارید تا با برخی از رایج‌ترین ایرادات هارد اکسترنال آشنا شوید و بتوانید با آگاهی کافی مشکل اصلی را حل کنید.

استفاده از یک ابزار بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال نادرست، امکان بدتر شدن شرایط و از دست رفتن فرصت بازیابی اطلاعات را فراهم می‌سازد. در ابتدا لازم است ابتدا نحوه کارکرد هارد اکسترنال را بدانید.

هارد اکسترنال چگونه کار می‌کنند؟

در داخل هر هارددیسک اکسترنال مجموعه‌ای از اجزای حساس است وجود دارد که داده‌ها را به فرم یک الگوی مغناطیسی روی فضای دیسک فلزی مغناطیسی هارد ثبت می‌کنند. این دیسک‌های فلزی، چرخشی در حدود ۷۲۰۰ دور بر دقیقه دارند. هر دیسک دارای هد خواننده متعلق به خود است که در فاصله چند نانومتری سطح دیسک قرار دارد و می‌تواند عمل نوشتن روی دیسک را با استفاده از جریان الکتریکی انجام دهد.

درست در زیر هارد دیسک، یک برد الکتریکی قرار دارد که چیپ کنترل اصلی و همچنین بسیاری از قطعات الکترونیکی دیگر روی آن دیده می‌شوند. این برد و قطعات متصل به آن کنترل عملکرد هدرها را بر عهده‌دارند. یکی از این قطعات الکترونیکی روی برد، یک تراشه حافظه کوچک است که firmware را ذخیره می‌کند firmware نرم‌افزار دائمی است که دستورالعمل‌های لازم برای چگونگی ارتباط هارد دیسک با سخت‌افزارهای دیگر کامپیوتر را فراهم می‌کند.

تشخیص انواع ایرادات رایج هارد اکسترنال

ایرادات هارد اکسترنال می‌تواند به دودسته اصلی تقسیم‌بندی شود: ایرادات نرم‌افزاری و ایرادات سخت‌افزاری.

۱- ایرادات نرم‌افزاری هارد اکسترنال

پاک شدن نرم‌افزاری  اطلاعات اغلب به دلیل برنامه‌های کاربردی ناسازگار یا اشتباهات کاربر ایجاد می‌شود. در طول دوران ویندوز XP، بسیاری از ویروس‌های کامپیوتری طراحی‌شده بود که با حذف داده‌های ذخیره‌شده در هارددیسک، آسیب بیشتری را ایجاد می‌کرد.

خوشبختانه، این نوع نرم‌افزارهای مخرب امروزه کمتر وجود دارد اما برنامه‌نویسان نرم‌افزار هنوز پس از گذشت چندین سال بسیاری از اشتباهات مشابه را انجام می‌دهند. البته رفتار کاربران نیز تغییر چندانی نکرده است. هر روز فایل‌های مهم از بین می‌روند زیرا کسی تصمیم می‌گیرد بدون بررسی Recycle Bin آن را خالی کند.

یکی از مواردی که در بیشتر حذف نرم‌افزاری اطلاعات مشترک است، داشتن قابلیت بازیابی می‌باشد. ابزارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید برای بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال بدون نیاز به هیچ زمینه تخصصی از آن‌ها استفاده کنید.

۲- هارد درایو نمی‌چرخد

این مشکل اغلب پس از تغییر ناگهانی ولتاژ اتفاق می‌افتد. در داخل هارد اکسترنال دیودهای خاصی هستند که به‌عنوان فیوز عمل می‌کنند. یک تغییر ناگهانی ولتاژ ممکن است موجب ایجاد شوک در این دیودها و سوختن آن‌ها شود، در این حالت به نظر می‌رسد که تمام داده‌های هارددیسک از بین رفته است. اما با تعویض مدار چاپی آن این مشکل برطرف می‌شود.

۳- شنیدن صدای کلیک یا بیپ از هارددیسک

شنیدن صدای کلیک از هارددیسک اغلب نشانه‌ای از آسیب جدی است. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که یک هارددیسک نتواند رایت هد خود را به موقعیت اصلی بازگرداند. هد ممکن است روی صفحه هارد چسبیده باشد و آن را به شدت خراش دهد. یک صفحه خراشیده معمولا به معنی از دست دادن اطلاعات غیرقابل‌ برگشت است.

هارددیسک ممکن است هنگام تلاش برای چرخش صفحه، صدای بیپ دهد، اما قادر به انجام این کار نیست. این مسئله می‌تواند به دلیل مشکلی به نام stiction باشد. از آنجا که فاصله بین هد و صفحه هارددیسک بسیار کوچک است، امکان دارد به یکدیگر بچسبند. کانون بازیابی اطلاعات می‌تواند این مشکل را برطرف سازد.

۴- در دسترس نبودن هارددیسک

زمان‌هایی هست که کامپیوتر، هارد دیسک را شناسایی می‌کند، اما شما نمی‌توانید به فایل‌هایی که در آن ذخیره‌ شده است، دسترسی پیدا کنید. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که فایل سیستم آسیب‌دیده باشد. آسیب می‌تواند در یک منطقه اتفاق بیفتد، شاید تنها روی بخش بوت تاثیر بگذارد، یا می‌تواند گسترده باشد. خبر خوب این است با یک نرم‌افزار بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال به‌راحتی می‌توان داده‌ها را از درایوهای غیرقابل‌دسترس بازگرداند.

۵- هارد دیسک شناسایی نمی‌شود

هنگامی‌که کامپیوتر شما قادر به شناسایی یک هارد اکسترنال نیست و شما می‌دانید که این هارد دیسک به‌خوبی کار می‌کرده این معنی را می‌دهد که هارد دیسک با مادربرد شما سازگار نمی‌باشد. این اتفاق زمانی که یک هارد اکسترنال معمولی به یک دستگاه رایانه معمولی متصل است نمی‌افتد بلکه مشکل زمانی ایجاد می شود که هارد اکسترنال شما با تجهیزات سرور بیگانه یا رایانه‌های قدیمی مواجه شود.

برای حل مشکل به یک مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات مراجعه کنید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)