با اعلام مقررات جدید فعالیت در ویکی پدیا قانونمند میشود

با اعلام مقررات جدید فعالیت در ویکی پدیا قانونمند میشود
بنیاد اداره کننده دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا نخستین دستورالعمل جهانی را با هدف پاسخگویی به انتقاد از عدم مقابله با سواستفاده از این سایت و فقدان تنوع، رونمایی کرد.

فعالیت در ویکی پدیا قانونمند میشود

پلتفرم های آنلاین برای رفتارهای توهین آمیز، خشونت کلامی و اشکال دیگر محتوای مشکل ساز به شدت زیر ذره بین رفته اند و وادار شده اند مقررات محتوا را اصلاح کرده و نظارت دقیق تری انجام دهند.

بر خلاف رویکرد بالا به پایین غول های شبکه اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر در خصوص اداره محتوا، دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا ماه گذشته 20 ساله شد، در خصوص مسائل مربوط به رفتار کاربران، عمدتا به داوطلبانی متکی است که پولی دریافت نمیکنند.

بنیاد ویکی مدیا اعلام کرد پس از این که هیات امنا در ماه مه سال گذشته به ایجاد استاندارد های الزام آور جدید رای دادند، بیش از 1500 داوطلب ویکی پدیا از 5 قاره و 30 زبان در ایجاد مقررات جدید مشارکت کردند.

کد رفتاری جدید ویکی پدیا آزار در داخل و خارج این سایت را ممنوع کرده و کاربران رااز رفتارهایی مانند نفرت پراکنی، استفاده از ناسزا و حمله به ویژگی های شخصیتی و تهدید به خشونت فیزیکی و آزار و اذیت یا دنبال کردن فردی در مقالات مختلف برای انتقاد از کار وی برحذر میدارد. همچنین معرفی عامدانه اطلاعات غلط و جانبدارانه در محتوای ویکی پدیا ممنوع است. ویکی پدیا در مقایسه با پلتفرم های شبکه اجتماعی که برای محدود کردن انتشار اطلاعات غلط دست و پنجه نرم میکنند، سایت نسبتا قابل اعتمادتری به شمار میرود.

کاترین ماهر، مدیر اجرایی بنیاد ویکی مدیا در مصاحبه با رویترز اظهار کرد: نگرانی کاربران از این که مقررات جدید به معنای اعمال محدودیت بیشتر در این سایت است، بی پایه و اساس است.

ویکی پدیا 230 هزار ویرایشگر داوطلب دارد که روی مقالات این سایت کار میکنند و بیش از 3500 ناظر دارد که میتوانند اقداماتی نظیر مسدود کردن محتوا یا محدود کردن ویرایش برخی از صفحات را انجام دهند. شکایات مطرح شده اغلب توسط گروهی از کاربران منتخب گروه های ویکی پدیا مورد رسیدگی قرار میگیرند.

بر اساس گزارش رویترز، ویکی مدیا اعلام کرد مرحله بعدی این پروژه کار برای اجرای مقررات خواهد بود.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)