ای دیتا احتمالا مشغول ساخت حافظه DDR5-8400 برای پردازنده های آلدر لیک اینتل است

ای دیتا احتمالا مشغول ساخت حافظه DDR5-8400 برای پردازنده های آلدر لیک اینتل است

ای دیتا روی حافظه DDR5 با سرعت 8400 مگاهرتز و حداکثر ظرفیت 64 گیگابایت برای پردازنده های نسل دوازدهمی سری آلدر لیک اینتل کار می کند

ای دیتا (ADATA) طی چند وقت اخیر به شکل جدی مشغول تولید حافظه ی DDR5 برای نسل بعد پردازنده های کلاس دسکتاپ اینتل بوده است. به گزارش Wccftech، ای دیتا به تازگی  با ام اس آی(MSI) و گیگابایت (Gigabyte) وارد همکاری شده است تا مطمئن شود حافظه ی جدیدش بهترین کیفیت ممکن را دارد و می تواند روی پلتفرم نسل دوازدهمی آلدر لیک اینتل (Intel Alder Lake) به نرخ انتقال داده ی 8400 مگاترنسفر در ثانیه دست پیدا کند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند نرخ استاندارد انتقال داده برای نسل اول حافظه های DDR5 بین 4800 تا 5200 مگاترنسفر درثانیه باشد؛ اما به نظر می رسد ای دیتا برنامه های بزرگی برای نسل اول حافظه های DDR5 در سر می پروراند.

DDR5 در مقایسه با DDR4، بهبودهای محسوسی به همراه می آورد و همین موضوع باعث شده است انتظار برای DDR5 بسیار زیاد باشد. یکی از مهم ترین تفاوت های DDR5 و DDR4  نرخ انتقال داده است که در  DDR5 بسیار بالاتر رفته، حافظه ی DDR5 بهره وری بهتری دارد و به برخی پیشرفت فنی دیگر هم دست پیدا می کند.

ای دیتا ضمن اعلام همکاری با ام ای آی و گیگابایت، می گوید این دو شرکت در حال آزمایش حافظه DDR5-8400 روی "جدیدترین پلتفرم های اینتل" هستند. این گفته ی ای دیتا احتمالا به معنی آزمایش حافظه DDR5-8400 با پردازنده های آلدر لیک است و این قطعات روی مادربردهای قرار گرفته اند که توسط ام اس آی و گیگابایت تولید شده اند.

گفته می شود پردازنده های نسل دوازدهمی سری آلدر لیک دارای معماری جدیدی شبیه به معماری آرم هستند و از هشت هسته ی پرقدرت Golden Cove به همراه هشت هسته ی کم مصرف Grace Mont استفاده می کنند. ظاهرا حافظه ی DDR5 قرار است در ابتدا روی ریزمعماری Golden Cove در دسترس قرار بگیرد و به مرور زمان، IPC (دستورالعمل بر سیکل کلاک) پردازنده ها در هسته های مبتنی بر معماری Willow Cove و Cypress Cove بهبود پبدا می کند. این ماژول ها به لطف داشتن حداکثر پهنای باند بیشتر و بهره وری بهتر، قدرت پردازشی پردازنده را افزایش می دهند.

 مهم ترین مزیت حافظه ی  DDR5 برای کاربران عادی، افزایش سرعت سیستم است؛ اما این حافظه به منظور دستیابی به نرخ انتقال داده ی بیشتر به مجموعه ای از مزیت ها و قابلیت ها اتکا دارد. قابلیت های مهم DDR5 شامل مواردی همچون بهبود حالت های آموزشی، سیستم On-Die Termination و دو کانال مستقل 32/40 بیت ورودی/خروجی (ECC یا غیر ECC) به ازای هر ماژول می شود.

از دیگر قابلیت ها می توانیم به مقیاس پذیری ورودی/خروجی بلند مدت، سیستم تشخیص خطای یگانه (SEC) روی Die و سیستم DFE اشاره کنیم. این ماژول حافظه رم با ولتاژ تنها 1/1 ولت فعالیت خواهد کرد و همین موضوع باعث می شود DDR5 در عین افزایش پهنای باند و کاهش تاخیر نسبت به DDR4، مصرف انرژی کمتری داشته باشد.

حافظه های  DDR5 در آینده ای نزدیک از راه می رسند و دستیابی به نرخ انتقال داده ی 8400 مگاترنسفر در ثانیه برای نسل اول DDR5 اتفاق بزرگی محسوب می شود و نشان می دهد آینده ی سیستم ها به لطف DDR5 بسیار درخشان است. شرکت مایکرون تخمین زده است که DDR5 می تواند با ارائه ی سرعت ورودی/خروجی مشابه DDR4، تا 35 درصد کم مصرف تر باشد. اما هنوز سوالات بی پاسخ زیادی درباره DDR5 داریم و امیدواریم به مرور زمان جزئیات کامل تری درباره ی این استاندارد منتشر شود.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)